Lawak 1
Seorang cikgu masuk ke dalam bilik darjah.
Cikgu : Hari ini kita akan belajar mengira..
Murid-Murid : Baik cikgu..
Si guru mula bertanya kepada salah seorang muridnya, Ahmad
Cikgu : Ahmad, jika 1 biji timun ditambahkan 2 biji epal tambah 3 biji nenas dan 4 biji jambu jadi berapa...?
Ahmad : Jadi ROJAK cikgu..!! Nyam2..
Cikgu : Hah...??
Lawak 2
Cikgu : Mat, 4 x 6 berapa?

Mat : 24, cikgu...

Cikgu : Bagus, 6 x 4 berapa?

Mat : Sudah tentu 42.
Lawak 3
Anak : " Mak! Saya mendapat 10 markah pada ujian matematik dan kata guru hanya saya saja yang mendapat 10 markah!"

Emak : " Pintar anak mak. Murid yang lain dapat markah berapa"??

Anak : " Kata guru yang lain mendapat 100 markah".
Lawak 4
GURU: Ali, mengapa awak tidak membuat kerja rumah yang cikgu beri ?

ALI: Emak saya beritahu saya supaya tidak buat kerja rumah.

GURU: Mengapa emak awak berkata begitu ?

ALI: Kerana semua kerja rumah emak saya yang buat.
Prev 1 2 3 4 Next

Tuesday 1 November 2011

Opposite of Multiplying

Division is the opposite of multiplying. If you know a multiplication fact you can find a division fact:

Example: 3 × 5 = 15, so 15 / 5 = 3.

Also 15 / 3 = 5.

Why? Well it is easy to understand if you think of the numbers in rows and columns like in this illustration:


Multiplication... ...Division
3 groups of 5 make 15... so 15 divided by 3 is 5
and also:
5 groups of 3 make 15... so 15 divided by 5 is 3.
So there are four related facts:
  • 3 × 5 = 15
  • 5 × 3 = 15
  • 15 / 3 = 5
  • 15 / 5 = 3


Knowing your Multiplication Tables can help you with division!

Example: What is 56 ÷ 7 ?

Searching around the multiplication table you find that 56 is 7 × 8, so 56 divided by 7 must be 8. Answer: 56 ÷ 7 = 8.

0 comments:

Post a Comment